الاستفادة من دراسة ماجستير إدارة الأعمال السياحية في الأكاديمية العربية البريطانية للتعليم العالي

لما بدأت أدرس ماجستير إدارة الأعمال السياحية من بريطانيا كان عشان أنا كنت حابب أتقن مبادئ إدارة الأعمال السياحية و التخطيط الاستراتيجي الناجح و إدارة التسويق و الإعلان و الترويج ، و مكنتش حابب أخد معلومات عن مجال زي دا من العلم التراثي اللي عندنا ، عشان كدة فكرت أخد العلم دا من بلد يكون فيها السياحة من أنشط ما يكون ، و التعليم فيها من أحدث ما يكون ، بريطانيا ، و كنت  غاوي أتعلم المفاهيم الأساسية والمنهجيات العلمية المتبعة في إدارة أعمال السياحة على أصولها الحديثة المعاصرة و اللي تغير فيه كل مفاهيم السياحة عن ذي قبل، عشان أكون مشهور بالتمكن من الممارسة العملية لإدارة الأعمال السياحة، والإجراءات العملية و التقنيات السياحية، بالإضافة إلى جوانب التخطيط السياحي، وخطوات عملية التخطيط وملخص لخطة العمل، و فعلا بمجرد ما خلصت الاختبارات و بدأت اراجع كل العلوم اللي اتعلمتها

و المهارات اللي اكتسبتها بقيت قادر على تنظيم ممارسات الأعمال السياحية بشكل يساعد جداً على رفع كفاءة المؤسسة السياحية و طبعاً نتيجة تطبيقي لأحدث استراتيجيات إدارة أعمال السياحة و السفر اللي درستها و اللي بيتم التعامل بها في بريطانيا.
طيب أنا اتعلمت ايه من دراستي دي؟ استفدت ايه منها؟ نيجي للمهم .. أولاً بقيت أقدر أحدد دلوقتي لو أنا حابب أعمل مشروع سياحي خاص أقدر أحدد المشروع السياحي المناسب و أخطط له و أنفذ الإعداد الجيد له.بقيت أقدر أتفهم كل متطلبات التعامل مع الموظفين بكل أشكالهم و صفاتهم و حسب الاختلاف و التباين بين شخصياتهم و مؤهلاتهم و وظايفهم كمان. المهم بقى اني بقيت أقدر في وقت قليل جداً أعمل أنجح دراسات متخصصة عن العملاء و كيفية تلبية متطلباتهم من المنتج السياحي و الخدمات الفندقية المتميزة. و طبعاً دا أهم شيء عشان الكل عارف ان ارضاء الزبون هو سبيل النجاح و الشهرة. بقيت أفهم لوحدي الأمور المالية المرتبطة بالمشروع و كيفية إدارته و بدون الاعتماد الكلي على المدير المالي و ان تبقى كل حاجة بإيده لوحده . و دا شيء مهم جداً و خاصة لو بتعمل المشروع دا في مصر. بخصوص التميز بقى في نقطة مهمة جداً أتقنتها بسبب دراستي دي و هي اني اتعرفت على نظم الجودة البريطانية و الأوروبية العالمية مش المصرية ولا المحلية العادية ، و أتقنت عدة سبل عشان أضمن تحقيقها خلال كل مراحل المشروع السياحي. و بقيت أقدر بشكل مستمر و كل فترة بشكل منتظم أعمل دراسات متمكنة على السوق و تفهم طبيعة المستهلكين و قدراتهم الشرائية. و بخصوص تفهم طبيعة الوظائف اللي هحتاجهامعاياللعمل في المشروع السياحي و ازاي اقدر احصل على موظفين مهرة و ازاي اقدر انمي مواهبهم و في نفس الوقت احافظ عليهم كانت في مرحلة كبيرة أوي من الدراسة فيها .
فعلا برنامج سهل عليا الكتير و شامل كل حاجة احتجتها عشان أقدر أكون من أهل الصنعة السياحية و كأن عندي خبرة طويلة فيه ، و أعتقد إن أي حد هيدرسههيستفيد منه مخاصة أصحاب الفنادق، والمشروعات السياحية، والمطاعم. و موظفين القطاعات الخدمية و السياحية و اللي شغالين تنظيم الرحلات السياحية، وفي وكالات السياحة و السفر .

أضف تعليق

كود امني

تجربة رمز تحقق جديد